Sphero Vs. Ozobot Van Welke Robot Zullen Uw Kinderen Meer Houden?

In de technologische wereld van vandaag is coderen alles behalve een noodzaak voor schoolgaande kinderen. Het is belangrijk dat kinderen leren programmeren die verder gaan dan alleen het invoeren van commando’s in een computer. Leren coderen leert kritisch denken, probleemoplossend vermogen en heeft waardevolle cognitieve voordelen.

Recente trends laten zien dat coderen niet langer alleen op scholen voorkomt, maar ook naar huis gaat. Veel speelgoedbedrijven bieden nu robots en gadgets aan die programmeren leuk maken.

De meeste van deze robots werken met een mobiele applicatie die kinderen laat zien hoe ze commando’s kunnen combineren om het speelgoed te vertellen dat het zich op een bepaalde manier moet gedragen. Twee van dergelijke speeltjes zijn de Ozobot of Sphero. Als uw kind geïnteresseerd is in STEM (Science Technology Engineering and Mathematics), moet u een van deze speeltjes serieus overwegen.

Ozobot

Deze robot is het ideale cadeau voor kinderen die geïnteresseerd zijn in programmeren of coderen. Het is ongeveer zo groot als een klein snoepje, maar heeft verrassend veel functionaliteit en plezier voor je kind erin verpakt. De Ozobot (mijn volledige recensie hier!) biedt drie methoden om te programmeren, een jong peer-netwerk en wat plezier met Marvels-superhelden.

Ontwerp

De Ozobot-robot, die ongeveer 1 in diameter meet, is een klein, halfbolvormig apparaat. Je kunt kiezen uit zwart of wit, en je kunt het aankleden met OzoSkins. Deze rubberen hoezen geven je Ozobot een geheel nieuwe look. Er is geen tekort aan OzoSkins op de markt, dus uw kind zou geen problemen moeten hebben om er een te vinden die hij leuk vindt.

De grote verscheidenheid aan Marvel-superheldenskins is een hit bij kinderen. Je kunt kiezen uit onder andere Iron Man, Captain America en Hulk. Deze OzoSkins zorgen voor nieuwe missies en nieuwe manieren om met je Ozobot te communiceren. De robot bevat ook een kartonnen speelveld, vier markers, een draagtas en een micro-USB-kabel om op te laden.

De Ozobot is kleiner dan de Sphero, wat een goede zaak kan zijn, afhankelijk van de behoeften van uw kind. Vanwege het kleine formaat is het veel beter compatibel wanneer uw kind het gebruikt in situaties met Lego. De Ozobot heeft vijf lampjes aan de voorkant en één aan de bovenkant die van kleur kunnen veranderen volgens programmeeropdrachten. Met de Ozobot kun je verschillende geluiden en kakelgeluiden maken.

Deze kleine robot heeft een paar infrarood-nabijheidssensoren aan de voor- en achterkant, samen met een kleurensensor die de oppervlaktekleur bepaalt van het item waarop het zich momenteel bevindt. Het laadt op via de meegeleverde USB-kabel, met een oplaadtijd van 15 minuten, wat resulteert in ongeveer 20 minuten interactie.

Vanwege zijn kleine gestalte zijn er enkele zorgen over de duurzaamheid van de Ozobot. Het is vatbaar voor kruimels of klein vuil dat in het wiel terechtkomt, en hoewel de robot gemakkelijk te repareren is, dekt de garantie alleen fabrieksfouten als zich een ernstig probleem voordoet.

Drie Speelopties

De Ozobot biedt drie verschillende en innovatieve speelmogelijkheden voor kinderen. Elk heeft zijn eigen manier om kinderen te betrekken en plezier te hebben met programmeren.

Ten eerste codeert de Ozobot door langs gekleurde lijnen te volgen, die OzoCodes worden genoemd. Het voordeel hiervan is dat Ozobot erin is geslaagd codering uit de virtuele ruimte te halen en rechtstreeks in de fysieke wereld te plaatsen. Dit is een geweldige manier om plezier te hebben met uw kinderen, zelfs als ze nog maar zes jaar oud zijn.

Het is spannend om kleine kinderen op grote vellen papier rond te zien rennen. Ze gebruiken markeringen om streepjescodes te kleuren die snelheids- en richtingsveranderingen vertegenwoordigen, evenals specifieke uitdagingen. De robot wordt geleverd met verschillende uitdagingen om kinderen OzoCodes te leren. De robot navigeert door het doolhof door hen te vragen de codes in te vullen.

Ozoblockly, een visuele bloktaal die Ozobot gebruikt om interactie aan te moedigen, is de tweede. Met deze optie leert uw kind een taal die vergelijkbaar is met Scratch van MIT en Blockly van Google. Het introduceert basisprincipes van programmeren, zoals variabelen, lussen, sensordetectie en veranderingen in geluid of licht.

Via Bluetooth stuur je de programma’s naar de robot; de Ozobot kan echter slechts één programma tegelijk ondersteunen. Hoewel de webinterface een verscheidenheid aan uitdagingen biedt, is de vooraf geschreven code niet zo robuust en betrouwbaar als Sphero.

Ten slotte laat Ozobot kinderen ermee communiceren via een pure afstandsbedieningstoepassing. Kinderen zullen deze optie geweldig vinden, maar het risico bestaat dat het gewoon een ander stuk speelgoed is dat oplicht en geluid maakt. Je kunt macro’s opnemen en afspelen met de afstandsbediening, wat een leuke functie is bij het programmeren.

Een deel van de externe applicatie omvat de mogelijkheid om verbinding te maken met Ozobot-gebruikers. Met deze functionaliteit kunnen kinderen acties naar elkaars robots sturen, wat een leuke en creatieve manier is om kinderen samen te laten spelen, zelfs als ze ver van elkaar verwijderd zijn.

Inpakken

De Ozobot kan je familielid worden als je niet voorzichtig bent. Het is draagbaar, leuk en eigenzinnig. Als ouder moet je misschien de sociale functies van de robot in de gaten houden, omdat je via de app berichten kunt verzenden, maar zelfs als je die functionaliteit uitschakelt, is de Ozobot nog steeds een uitstekend technisch speelgoed.

Bol

Sphero heeft een aantal speelgoed uitgebracht dat doet denken aan Star Wars-robots. Het bedrijf heeft ook een Lightning McQueen-speelgoed uitgebracht, dat een levensechte weergave is van het hoofdpersonage in de Pixar Cars-franchise.

Je standaard robotbal is niet zo prominent geproduceerd vanwege de associatie met populaire personages en films. Dat betekent echter niet dat Sphero zijn vermogen niet waarmaakt om een kwaliteitsrobot te leveren die kinderen leert dat programmeren leuk en plezierig kan zijn.

De Spheros-robot biedt veel rijmodi, JavaScript-programmering en games die uw kind met uw smartphone kan spelen als een mini-afstandsbediening. Met deze modi kan uw kind leren coderen met behulp van een leuke robot.

Ontwerp

De Sphero is een kleine plastic robot met een ronde vorm. Het bestaat uit een plastic omhulsel, dat het robotstuk van het apparaat omhult en vasthoudt, dat bestaat uit gyroscopen, motoren en LED’s. De plastic behuizing kan worden vervangen en is verkrijgbaar in een van de vijf kleuren: wit, groen, blauw, oranje en roze. Als uw kind een andere kleur wil dan de kleur waarin uw Sphero is geleverd, moet u extra schelpen kopen en deze vervangen.

Er zijn extra manieren om het apparaat met kleur aan te passen. Sphero heeft kleuren-LED’s die het apparaat in elke kleur van de regenboog kunnen verlichten. Deze kunnen worden beheerd en gewijzigd vanuit de mobiele app. Als uw kind niet om de kleur geeft, kiest Sphero zijn eigen kleur terwijl het zijn werk doet.

Het is gemakkelijk te gebruiken op zowel Android als iOS. Het is gemakkelijk te gebruiken, kleurrijk en intuïtief. Dit maakt het ideaal voor kinderen met kleine handen. Hoewel het wat onderzoek en tijd kost om te begrijpen hoe het menu werkt, zullen jij en je kind het snel onder de knie hebben.

De Sphero, zoals de Ozobot klein is, maakt zich zorgen over de duurzaamheid en het vermogen om gemakkelijk te breken. Dit kan nog meer zorgen baren als je kleine kinderen hebt die geneigd zijn niet te kijken waar ze lopen.

Bovendien is de kans op verlies van het apparaat, vanwege de aard van de grootte, groter, vooral als het gaat om kleine kinderen. De robot zoomt zo snel in dat je hem gemakkelijk uit het oog verliest terwijl je met hem aan het spelen bent. Zolang hij aan staat en geluid maakt en oplicht, is de Sphero gemakkelijk genoeg te vinden; als de batterij echter leeg zou raken, zou het moeilijk zijn om zo’n kleine robot te lokaliseren.

Functionaliteit

Er is een verscheidenheid aan modi en functies beschikbaar met de Sphero, wat helpt om variatie aan het apparaat toe te voegen, wat sommigen zouden kunnen zien als slechts een bal met afstandsbediening.

Een modus die beschikbaar is op de Sphero heet bijvoorbeeld Face Drive. Met deze functie kun je de robot besturen door er gezichten naar te trekken. Glimlach als je wilt dat de robot zich van je gezicht verwijdert. Als je wilt dat het dichter bij je komt, frons dan. Door uw hoofd naar links of naar rechts te kantelen, beweegt de Sphero naar links en naar rechts. Dit is een leuke functie die uw kinderen aan het lachen maakt om de robot en ze veel zal leren.

Als je je gezicht liever niet gebruikt, is er altijd de mogelijkheid om het te besturen met een van de andere rij-opties die beschikbaar zijn in de mobiele app. Er is een joystickfunctie waarmee je de robot op vrijwel dezelfde manier kunt besturen als een RC-auto. U kunt ook de gyroscoop van uw telefoon gebruiken voor meer controle. Door je telefoon op een bepaalde manier te kantelen, beweegt de Sphero in overeenkomstige richtingen.

Met Sphero Edu kunt u de JavaScript-programmeerinterface van de robot gebruiken. Je kunt ook een deel van de innerlijke werking van de robot bekijken door sensorgegevens te analyseren. De Spheros Edu-app is niet eenmalig. Het is een volledig ontwikkelde educatieve applicatie die uw kind op een leuke en spannende manier kan helpen de basisprincipes van programmeren en coderen te begrijpen.

Uw kind heeft meerdere toegangsniveaus bij het besturen van de Sphero, te beginnen met de eenvoudigste methode. Je kunt een pad tekenen met je vinger en vervolgens gedetailleerder en ingewikkelder worden totdat ze het niveau bereiken waarop ze van kleur, snelheid, richting en meer kunnen veranderen met behulp van aangepaste blokken die ze naar het programma kunnen slepen.

Ten slotte is er de mogelijkheid om een echte code te schrijven, die de acties en het gedrag van de Sphero-robot dicteert. Er is een breed scala aan lessen beschikbaar die uw kind door de basis van JavaScript leiden, wat een geweldige vaardigheid is om te hebben en de code die ze schrijven in zichtbare resultaten om te zetten als de Sphero tot leven komt en door de kamer beweegt.

De micro-USB-kabel die bij uw Sphero-robot wordt geleverd, kan worden gebruikt om deze op te laden. Het opladen van de robot duurt ongeveer 45 minuten en het duurt ongeveer een uur. Houd er rekening mee dat de Sphero zijn lading niet vasthoudt, dus zelfs als uw kind niet met de robot speelt, zal de batterij toch leeg raken.

Idealiter zou de Sphero-robot een batterij hebben die langer meegaat, vooral gezien het plezier dat u en uw kind ermee zullen hebben. Gezien de grootte is het echter redelijk om te zeggen dat een korte levensduur van de batterij waarschijnlijk mag worden verwacht.

Inpakken

Het brede scala aan rijmodi, educatieve opties en games maakt de Sphero-robot een geweldige optie voor kinderen die willen beginnen met programmeren. Iedereen die coderen wil leren, zal dol zijn op de veelzijdige mogelijkheden.

Comparatief

Hoewel deze twee robots enkele kenmerken en functionaliteiten gemeen hebben, hebben ze ook hun aandeel in verschillen. Laten we deze twee apparaten eens met elkaar vergelijken.

Conclusie

Zowel de Ozobot als de Sphero zijn geweldige apparaten die kinderen kennis laten maken met de wereld van programmeren. Nog maar een paar jaar geleden was het nog niet eens een gedachte om de wereld van fysiek computergebruik naar kinderen te brengen, en nu kunnen ze betrokken raken en de basisprincipes van coderen leren door interactie met deze programmeerbare robots.

Elke robot is duidelijk ontworpen met onderwijs op de voorgrond, en dat is hun doel. Ze zijn meer dan speelgoed. Het is moeilijk om te kiezen tussen deze twee geweldige apparaten. Uiteindelijk zal het neerkomen op persoonlijke voorkeur.

Als u op zoek bent naar een nieuwe manier om kennis te maken met programmeren en fysiek computeren, dan is elk van deze apparaten een goede optie.